- Ce presupune rezolvarea alternativă a disputelor (SAL)?
SAL este o alternativă la sistemul judiciar, oferind consumatorilor o modalitate de a rezolva litigiile cu comercianții, atunci când apar probleme legate de achiziționarea unui produs sau serviciu.
Astfel, consumatorii pot prezenta voluntar reclamații împotriva comercianților, acestea urmând să fie soluționate în mod independent, imparțial, transparent, rapid și echitabil.
- Ce tipuri de conflicte pot fi rezolvate de către entitatea SAL în cadrul ANPC?
Entitatea de rezolvare alternativă a disputelor are competența de a soluționa litigii naționale și transfrontaliere izvorâte din contractele de vânzare sau de prestare servicii încheiate cu un comerciant activ în România, în domeniile de competență ale ANPC.
- Care sunt cerințele pentru a accesa procedura SAL?
- Litigiul nu a putut fi rezolvat direct cu comerciantul.
- Reclamația nu a fost deja analizată de către o altă entitate SAL sau instanță, și nu a fost înaintată altei autorități publice.
- Reclamația este depusă în termen de 1 an de la prezentarea acesteia comerciantului sau de la data incidentului care a generat litigiul.
- Soluționarea litigiului nu afectează grav funcționarea entității SAL.
- Litigiul nu este promovat cu rea-credință și nu este ofensator.
- Litigiul este de competența entității SAL sesizate. În cazul în care entitatea SAL nu poate analiza o reclamație, va furniza ambelor părți o explicație în termen de 21 de zile de la primirea dosarului de reclamație.
- Care sunt metodele de soluționare a litigiului?
Entitatea SAL propune o soluție părților, iar în cazul în care doar una dintre părți o acceptă, rezultatul nu este obligatoriu. Dacă comerciantul nu acceptă soluția propusă, entitatea SAL informează consumatorul despre căile administrative și judiciare disponibile pentru soluționarea litigiului.
- Care sunt beneficiile accesării acestui mecanism de rezolvare a disputelor?
- Timp scurt de soluționare, maxim 90 de zile, comparativ cu procedura în instanță care poate dura ani.
- Procedură gratuită pentru consumator.
- Caracter privat al litigiului, cu participarea doar a persoanelor invitate, spre deosebire de procesele publice din instanță.